Dňa 25. mája 2018 prišlo v platnosť nariadenie GDPR. Úlohou tohto nariadenia je posilniť ochranu osobných údajov a upravovať podmienky zberu týchto údajov.
GDPR je skratka názvu General Data Protection Regulation a prináša zmeny, ktoré firmy musia implementovať. Medzi ne sa patrí napríklad aj platný súhlas fyzickej osoby na spracovanie ich dát. Táto smernica sa dotkla aj e-mailového marketingu. Čoho konkrétne sa v tomto prípade teda GDPR týka?
Kedy organizácia potrebuje súhlas?
E-mailový marketing môžeme chápať ako veľmi rozšírený nástroj využívaný v marketingu.
Osloviť človeka s reklamnou ponukou však nie je také jednoduché. Najskôr je potrebný jeho výslovný súhlas na zasielanie reklamných komunikátov. Týka sa to osôb, ktoré nikdy nenakúpili v danom obchode alebo nevyužili dané služby. V prípade, že osoba tento súhlas nedala, reklamu nemožno zasielať.
Využívaným spôsobom na získanie súhlasu je takzvaný double opt-in, teda dvojité potvrdenie. V prvom kroku zadá zákazník svoju e-mailovú adresu do poľa na odber newsletterov.
V druhom kroku je mu na e-mail zaslaný link na potvrdenie odberu reklamných noviniek. Týmto spôsobom zákazník potvrdí použitie svojich osobných údajov na marketingové účely. Taktiež musí mať prístup k informáciám o tom, ako budú jeho osobné údaje použité.
Kedy môžeme posielať reklamu bez súhlasu?
Súhlas zákazníka nie je potrebný v prípade, že u vás zákazník nakúpi. V tomto prípade totiž automaticky spracúvate osobné údaje. Zákazník pri nákupe súhlasí s obchodnými podmienkami a súhlasom potvrdzuje spracovanie osobných údajov.
Informovanosť zákazníka je na prvom mieste
Nie je podstatné, či používate databázu so zákazníkmi, ktorí nakúpili alebo zbierate súhlas pomocou double opt-in. Vždy je potrebná úplná informovanosť zákazníka o tom, ako sa spracúvajú jeho osobné dáta. Zákazník musí mať prehľad o tom, ako sa nakladá s jeho údajmi a mal by vedieť nasledovné:
- Práva spotrebiteľa
- Dĺžka skladovania údajov
- Kto ich používa
- Ich využitie
- Ktoré údaje firma používa
Marketingové lákadlá
Zľavy, e-booky a súťaže sú pre zákazníka atraktívne a firmy tak nimi spotrebiteľa lákajú. Od účinnosti nariadenia GDPR sú však tieto praktiky obmedzené a upravuje ich rozsiahly zákon, ktorý obsahuje veľa pravidiel a práve tie si predstavíme nižšie.
GDPR v kontexte sociálnych sietí
Smernica GDPR neobišla ani sociálne siete. Tento nástroj prináša možnosť, ako zasiahnuť veľké publikum naprieč svetom. Značky tak môžu komunikovať svoje posolstvá medzi svojich zákazníkov oveľa lepšie.
Cez sociálne siete ako Instagram, Twitter alebo Facebook môžeme zasielať správy, ktoré môžu obsahovať prvky marketingu, no tento spôsob môže byť v rozpore s GDPR. V prípade, ak je používateľ siete odberateľom vašej stránky, je daný súhlas a môžete zasielať správy obsahujúce marketingové prvky.
Súťaž ako marketingový nástroj
V prípade, ak sa človek zapojí do súťaže, dáva povolenie na podanie informácií o prípadnom úspechu v súťaži. Ak chcete využívať tieto osobné údaje na ďalšie marketingové účely, je nutné vykonať double opt-in.
Prvý nákup má zľavu
Aj toto marketingové lákadlo je často využívané obchodníkmi. Aj v tomto prípade je nutné myslieť na dvojitý súhlas. O takejto ponuke nie je možné bez súhlasu informovať dokonca ani poštou.
Výmena e-mailu za e-book
Ak si potencionálny zákazník vyžiadal zaslanie e-booku, ešte to neznačí, že má záujem o zasielanie ďalších marketingových komunikátov a je preto potrebný double opt-in, prípadne je možné spojiť vyžiadanie e-booku so súhlas so zasielaním reklamných ponúk.
Najdôležitejšie je si pamätať, že súhlas dotknutej osoby na zasielanie reklamných ponúk je potrebný vždy. V inom prípade sa jedná o porušenie smerníc GDPR.