Marketing a osobné údaje sú navzájom prepojené. Veľa firiem využíva personalizovaný marketing a zbiera a spracováva osobné údaje. GDPR zákon sa dotkol aj firiem, ktoré využívajú takýto marketing. Ako sa zákon GDPR dotkol firiem a spoločností ?
V marketingu sa zbierajú osobné údaje
Marketing pracuje s veľkými množstvami osobných údajov. Smernica na ochranu osobných údajov sa dotkla aj marketingových činností ako napríklad: vytváranie eventov, analytiky, remarketingu, faecbooku ale aj google adwords, affiliate marketingu alebo remarketingu.
Osobné dáta sa zbierajú aj:
- v nástrojoch analytiky
- softwaroch interného druhu
- fotky vytvorené na firemných akciách
- kontaktné formuláre, ktoré sa nachádzajú na webe
- softwaroch na posielanie hromadných e-mailov
- rôznych informačných databázach, ktoré obsahujú údaje o možných klientov.
Správcovia a spracovatelia osobných údajov
Legislatíva GDPR delí kompetencie na spracovateľov údajov a správcov. Správca je ten, ktorý dáva kompetencie a možnosti nad spracovaním osobných údajov a poskytuje peniaze. Spracovateľa môžeme definovať, ako firmu alebo fyzickú osobu, ktorá nakladá s týmito údajmi na základe sprístupnia od správcu.
V marketingovom segmente ide o vzťah správca – klient a agentúra vystupuje ako spracovateľ. Základom tohto pomeru je spracovávateľská zmluva, ktorá musí byť na základe zákona. V marketingu sú spracovávatelia osobných dát aj tretie strany ako e-shopové mailingové nástroje, cloudové úložisko, dodávatelia webov, google alebo facebook. Tretia strana by mala mať procesy a všetko ostatné, tak aby to bolo v súlade s legislatívou GDPR.
Zhrnutie na koniec
Ak vieme, kto všetko prichádza do styku s osobnými údajmi, kto s nimi nakladá a kto má možnosť do nich nahliadnuť tak sme v polke cesty. Dôležité je mať dobre nastavený súhlas, dôkladne informovať, mať špičkovú evidenciu, správne vypracované zmluvy a ostatnú dokumentáciu, dôraz na školenie pracovníkov a dbať na bezpečnosť osobných dát.